Zakelijk bloggen kan iedereen
Google heeft kennisdeling hoog in het vaandel. Hoe meer kwalitatieve pagina’s een website heeft hoe groter de kans dat je wordt gevonden. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is door te bloggen. Maar waarom en hoe doe je dit?
Enkele jaren geleden heeft Google de boeg omgegooid door keywords (sleutelwoorden), geplaatst in de HTML niet meer te gebruiken om te bepalen waar een website over gaat. Het plaatsen van keywords in de HTML zorgde ervoor dat ook woorden die geen of weinig verwantschap hadden werden opgenomen. Het is Google alles aan gelegen om te zorgen dat diegene die informatie zoekt, vindt wat hij of zij nodig heeft.
En dit lukte, Google is inmiddels goed in staat een website te ‘lezen’. Het omgooien van de boeg door Google werd de opkomst van de zakelijke blogger. Maar wat is zakelijk bloggen?
Wat moet ik weten over zakelijk bloggen?
Eerst een stukje techniek. Om hoger in Google te komen is het belangrijk geregeld een artikel te plaatsen, maar alleen daarmee red je het niet. Je krijgt een waarde als het artikel ook wordt gelezen en dat krijg je weer door waardevolle informatie te plaatsen. Om te zorgen dat artikelen worden gevonden kun je deze bijvoorbeeld uitzetten in verschillende social media. Zorg dat je in je artikelen de ‘professional’ wordt op jouw vakgebied en wees niet bang wat kennis te delen.
Hoe schrijf ik een blogartikel?
Stap 1. De doelgroep – Belangrijk is om eerst goed in kaart te brengen wie je doelgroep is en wat je voor deze doelgroep wilt betekenen. Waarom willen lezers je blog lezen: geef je informatie, beantwoord je een vraag of los je een probleem op.
Stap 2. Bepaal het onderwerp – Bepaal een onderwerp en zoek informatie over dit artikel op internet. Gebruik deze informatie om je eigen artikel te schrijven. Belangrijk is om niet af te wijken van dit onderwerp. Dit heeft een technische reden en dat is vindbaarheid. Als je het artikel hebt geschreven moet je namelijk zorgen dat dit onderwerp terugkomt in de titel, de url en in de eerste 300 woorden van het artikel.
Stap 4. Zorg voor structuuraanduiders – Een internetlezer is een lezer die scant. Het aanbrengen van structuur is daarom erg belangrijk. Denk hierbij aan kopjes, subkopjes, maar ook opsommingen en hulpmiddelen als het vet maken van woorden of zinsdelen.
Stap 3. Zorg voor een prikkelende titel – De titel is het belangrijkste van je blog. Deze moet prikkelen om verder te lezen. Maar naar mijn mening moet het niet alleen een prikkel zijn om verder te lezen. Een prikkelende kop is ook het startpunt van ‘microbloggen’.
Bij microblokken moet je bijvoorbeeld denken aan Twitter, waar je in 140 tekens de kern van je boodschap moet weergeven. Schrijf op deze wijze ook je titel, want door de opkomst van ‘share buttons’ moet je hier rekening mee houden. Deze share buttons maken gebruik van de titel die je hebt geschreven. Je titel wordt daardoor onderdeel van je tweet.
Stap 4. Deel je artikel op social media – De laatste stap is dat je het artikel deelt op social media, bijvoorbeeld Twitter, Facebook en LinkedIn. Gebruik de url van het artikel in je bericht waardoor geïnteresseerde lezers kunnen doorklikken naar je website en plaats een bijpassende foto.