Zakelijk twitteren…… Een kunst!
Het belangrijkste is te zoeken naar het juiste netwerk. Volg personen, experts, bedrijven, instellingen, organisaties die relevant zijn voor jou als bedrijf en als persoon. Maar hoe doe je dat?
Twitter | tip 1. Geef je tweet waarde
Zakelijk twitteren lijkt makkelijk. De regel is dat als je gaat volgen je grote kans hebt ook gevolgd te worden. Je hebt daardoor snel de indruk dat je veel volgers hebt. Maar dit is meteen ook de valkuil, want vaak kijkt men naar het aantal volgers en niet naar de waarde van deze volger. Je moet een netwerk creëren van relevante personen en bedrijven en dat kost tijd.
Twitter | tip 2. Twitteren kost tijd
Als je start met zakelijk twitteren zul je zien dat het tijd kost, zeker als je voor ogen hebt om een bepaald netwerk om je heen te creëren. Gooi niet direct de handdoek in de ring en analyseer:
- Ga op zoek naar de juiste hashtag.
- Zorg voor een goede landingspagina.
- Retweet waardevolle informatie naar je volgers.
- En blijf vooral actief twitteren.
Twitter | tip 3. Koop geen volgers
Wat ik ook erg veel zie is “volg jij mij, dan volg ik jou”. Je koopt hiermee “volgers”. Het aantal volgers is groot zijn, maar je zult zeker niet je doel bereiken. Focus niet op aantallen, maar ga op zoek naar waardevolle volgers.
Twitter | tip 4. Zorg voor een call-to-action
Het doel is dat je volgers klikken op de link (call-to-action) omdat zij meer willen lezen over het onderwerp.
Twitter | tip 5. Wees een autoriteit op je vakgebied
Een autoriteit ben je niet alleen door kennis te twitteren, maar ook door kennis van anderen te delen. Vaak durven mensen en bedrijven anderen niet te betrekken, en retweeten wordt daarom naar mijn mening nog te weinig gedaan.
Twitter | tip 6. Gebruik Twitter niet als reclamemiddel
Er zijn maar weinig twitteraars die zullen klikken op een link geschreven in de vorm van reclame. Erger nog je zult er ook geen volgers door krijgen. Probeer je volgers op een andere manier te interesseren.
Twitter | tip 7. Zorg voor een goede uitstraling
Een goede uitstraling is een must en Twitter geeft hier ook mogelijkheden voor. Zorg voor een goede profielfoto en tegenwoordig kun je ook een mooie ‘header’ plaatsen als achtergrond. Het is zelfs mogelijk de linkjes een kleur te geven die past bij je huisstijl.