Startpunt van Linkbuilding

LinkbuildingStartpunt van Linkbuilding

Linkbuilding is het opbouwen van links. Je genereert links vanaf externe webpagina’s (ook wel backlinks of inlinks genoemd) naar jouw website om een hogere waardering te krijgen van zoekmachines zoals Google.

Linkbuilding is een onderdeel van zoekoptimalisatie en een vak apart. Maar ik ben van mening dat enig inzicht kan zorgen voor ‘spontane’ link building. Er is namelijk een aantal manieren om aan link building te doen en een deel hiervan start bij de verschillende vakgebieden die werken aan de website. Zij weten vaak niet dat zij een belangrijke rol kunnen spelen in het genereren van traffic.

Online marketing professional 

De marketing professional kan in zijn online campagne een aantal stappen opnemen die een onderdeel vormen van linkbuilding.

  • Uitwisselen van linkruil
    Een onderdeel van het marketingplan om linkbuilding te bewerkstelligen is te kijken naar de relaties die er zijn. Met deze relaties kan gekeken worden of er een link geplaatst kan worden op elkaars website. Dit kan een link zijn in de vorm van een beschrijvende tekstlink, maar kan ook in de vorm van een banner waar je op kunt klikken.
  • Het laten ontwikkelen van promotiefilms
    De marketeer kan in overleg met de communicatie professional kijken of het laten ontwikkelen van een promotiefilm gebruikt kan worden om een aanvulling te zijn op het communicatieplan (social media plan). Deze promotiefilms kunnen later geplaatst worden op videowebsites.
  • Het aanmelden van je website bij trefwoordrelevante webgidsen
    Zoals je vroeger de GoudenGids had zijn er op het web ook vele mogelijkheden om je bedrijf aan te melden bij webgidsen. je kunt hier vaak een link in plaatsen naar je website.

Online communicatie professional

Het is vooral de online communicatie professional die een belangrijke schakel is geworden voor een startpunt van linkbuilding. Hieronder enkele punten waarin de communicatie professional ongemerkt met linkbuilding bezig is.

  • Het plaatsen van waardevolle content op een website
    Het schrijven van artikelen is in de laatste jaren meer een technisch kunstje geworden. Er moet geschreven worden op keywords en gebruik worden gemaakt van interne en externe links. En boven alles moet de content ook nog waardevol zijn.
Tip: verdiep je in het schrijven op keywords!!
In de cursus zakelijk bloggen leg ik uit hoe je met het gebruiken van keywords traffic kunt genereren naar je websiten. Cursus: Iedereen kan met bloggen en social media klanten werven !!!
  • Het verspreiden van artikelen en persberichten
    Het verspreiden van artikelen in de vorm van persberichten is een belangrijk middel. Een belangrijke tool is de Perslijst, waar ruim 9.000 journalisten op zijn aangesloten. Het is een makkelijke tool waarbij journalisten aangeven op welke gebieden zij werkzaam zijn. Deze selecteer je in een mailinglijst en kun je gebruiken om artikelen naar toe te sturen.
  • Het actief participeren op weblogs en gebruikersfora
    Een intensief maar in bepaalde branches met resultaat is het aansluiten op een forum en reageren op een blog. In deze reacties kun je namelijk vaak een link plaatsen (Let op: hier wordt vaak gebruik gemaakt van de Nofollow-tag)
  • Het laten schrijven van artikelen door bloggers
    Bloggers kunnen heel waardevol zijn. Door social media kun je deze bloggers treffen. Door deze blogger aan te haken en een artikel laat schrijven over bijvoorbeeld een productbeoordeling kun je weer een stapje maken ten aanzien van linkbuilding.
Tip: Ik heb vaak gezien dat er berichten op Facebook en Twitter wordt geplaatst, maar dat er niet gekeken wordt naar de technische stappen. In Facebook zijn bijvoorbeeld mogelijkheden om je website te vermelden. Dit dat is een backlink en daarmee een stap ten aanzien van linkbuilding.

 

Voor meer tips volg mij op Twitter  (#liekcrossmedia @liekcrossmedia) of meld je aan voor de nieuwsbrief. 

 

Kennis delen met anderen: Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on facebook
Facebook

Reacties zijn gesloten.