Schrijven voor het web
In een eerder artikel is gesproken over het schrijven op keywords en hoe dit werkt als je een tekst schrijft voor het internet. Maar eigenlijk is het fout als je in deze fase gaat nadenken over keywords. Het nadenken over keywords moet al zijn gebeurd tijdens het schrijven van de Title en Meta-description. Deze keywords vormen als het ware de ‘hoofd’ keywords. Daaronder komen ‘sub’ keywords op onderwerp of artikelniveau. Dit zijn geen bestaande termen, maar ik gebruik ze om aan te geven dat er een niveau is.
Keywords opnemen in de zoekwoordenwijzer
Zoals eerder aangegeven pleit ik voor een ‘zoekwoordenwijzer’. Buiten een redactiewijzer waarin onder andere omschreven staat hoe je de lezer aanspreekt, moet ook duidelijk zijn welke keuze er is gemaakt op de achtergrond van de website. In de HTML is de start gemaakt van de keywords die worden gebruikt. En deze woorden moeten doorgevoerd worden in de teksten. Elk vakgebied zal een taak hebben binnen deze website en zal deze keywords moeten doorvoeren.
Synoniemenlijst opnemen in de zoekwoordenwijzer
In deze ‘zoekwoordenwijzer’ is het niet alleen belangrijk om een checklist te maken van ‘zoekwoorden’, maar ook van een ‘synoniemenlijst’. Het gevaar van het schrijven op keywords is dat de tekst vaak saai wordt om te lezen. Maar Google is in staat synoniemen te lezen en het bepalen van synoniemen kan helpen om een tekst levendig te houden.
Woordgroepen opnemen in de zoekwoordenwijzer
Een ander onderdeel van de ‘zoekwoordenwijzer’ is naar mijn mening de relatie van woordgroepen. De statistieken wijzen uit dat er steeds meer op woordgroepen wordt gegoogled. Buiten bijvoorbeeld Hortensia zul je bijvoorbeeld ook moeten aangeven wat je wilt weten. Als je wilt weten hoe je ze moet verzorgen vul je ‘Hortensia verzorging’ in en als je wilt weten wanneer ze bloeien ‘Hortensia bloeien’. Meestal zijn het woordgroepen van 3 woorden waarop het beste resultaat wordt gegeven.
Iedereen kan met bloggen en social media klanten werven !!!
In de cursus ‘Iedereen kan met bloggen en social media klanten werven !!!’ leer ik je onder andere hoe je met de juiste keywords een goede balans kunt maken in de artikelen/blogs die je plaatst.
Wil je meer weten over de locatie en data.