Schrijven voor het web – de techniek achter het schrijven

Schrijven voor het webSchrijven voor het web – de techniek achter het schrijven

Schrijven voor het web is een technisch kunstje geworden. Het is de fase waarbij je de slag moet maken om een middenweg te vinden tussen het schrijven voor de lezer en schrijven om gevonden te worden. Helaas sluit het ene het andere niet uit. Gevonden worden betekent dat je een lezerspubliek krijgt, maar de lezer wil ook een artikel die fijn leest. Hoe pak je dit aan?

 

Zoekmachines zoeken naar keywords

Om te begrijpen wat je moet gaan doen, is het belangrijk te weten waarom je een artikel technisch moet herschrijven. Een aantal jaren geleden heeft Google de boeg omgegooid en terecht. Zoekmachines gebruikte de keywords (sleutelwoorden) die waren geplaatst in de HTML van de websites. Maar helaas werd hier misbruik van gemaakt. Door woorden in de HTML te plaatsen waarop veel werd gezocht probeerde websites bezoekers te genereren. Bezoekers die eigenlijk iets heel anders zochten. Een groot probleem voor zoekmachines, want zij draaien op het vinden van de juiste informatie.

Zoekmachines kunnen webteksten ‘lezen’

  • structuur is bepalend voor het ‘lezen’

Een aantal jaren geleden was de techniek ver genoeg en konden zoekrobots websites ‘lezen’. Ik heb het woord lezen niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet, want het ‘lezen’ gebeurt op een andere manier dan mensen dat doen. Zoekrobots zijn erg afhankelijk van structuren en van de woorden die worden gebruikt.

Zoekmachines ‘lezen’ de structuur van een tekst

  • het gebruik van opsommingen
  • het gebruik van koppen en tussenkopjes

Voor de structuur van een tekst maakt een zoekmachine gebruik van ankerpunten. Deze ankerpunten moeten voldoende zijn om je als het ware door een tekst te leiden. Dit is in het vorige artikel uitgelegd.

En wil je meer weten over technisch bloggen misschien dat ik je dan verder kan helpen.

Zoekmachines koppelen daar waar men op zoekt met de keywords in webteksten

  • bepaal de keywords (zoekwoorden) waarop gegoogled wordt

Binnen de tags staat de tekst en deze tekst kunnen zoekrobots alleen maar letterlijk lezen. En wat bovendien belangrijk is, is dat deze woorden een koppeling hebben met de woorden waarop gezocht wordt. Je moet daarom niet alleen schrijven, maar ook nadenken of deze woorden ook de woorden zijn waarop wordt gezocht. Een goed voorbeeld is een website voor Hortensia’s, waarbij een kweker een splitsing maakt tussen Pothortensia’s en Snijhortensia’s. In de keyword-tool van Google Analytics wordt op deze woorden niet gezocht. Men googled op Hortensia. Het gevolg is dat de website niet wordt gevonden.

Google is in staat om een balans te maken van de webtekst. Het volproppen van je tekst met de keywords waarop je gevonden wilt worden wordt afgestraft. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van dezelfde teksten op verschillende plekken in je website. Een tekst moet uniek zijn. De stelling is dat de keyword waarop je schrijft maar 5 à 6 keer mag voorkomen op de pagina.

Voor meer tips volg mij op Twitter  (#liekcrossmedia @liekcrossmedia) of meld je aan voor de nieuwsbrief. 
En wil je meer weten over technisch bloggen misschien dat ik je dan verder kan helpen.

 

Kennis delen met anderen: Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.