Keywords in Google steeds belangrijker
Er is een aantal spelers op de markt van zoekmachines waarvan de bekendste in Nederland Google is. Google heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dit artikel gaat over deze ontwikkeling en het doel van Google om vooral ‘kennis te delen’. Want hoe doet Google dit? Wat is de rol van de keywords in Google?
Google in de beginjaren
Google heeft in de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Nog niet zo lang geleden las Google een website op drie niveaus:
- Title. Dit was de naam van de website en was vroeger vaak gelijk aan de domeinnaam.
- Meta Description. Dit was de omschrijving / inhoud van de website.
- Keywords. Dit was een lijst aan woorden waarop je gevonden wilde worden.
Maar het waren vooral de keywords die tot grote ergenis bij Google leidde; vooral bij diegenen die een zoekopdracht hadden geplaatst. Het onjuist weergeven van keywords zorgde ervoor dat mensen op de verkeerde website terecht kwamen. En dit gebeurde vaak bewust. Vaak werden alle denkbare zoekwoorden in de HTML van de website geplaatst en daarmee ook woorden die niet direct met de inhoud van de website te maken hadden.
Google op dit moment
En hiermee is Google de laatste jaren aan de slag gegaan. Google stelde zich tot taak om ‘kennis delen’ naar een hoger niveau te trekken. Dat wat je zocht moest ook gevonden worden. Veel webbouwers plaatsen nog steeds lijsten met keywords in de HTML van een website, maar eigenlijk slaat Google deze over. Google ‘leest’ de website, maar dan wel op een technische manier. Daarom is het belangrijk om Google goed wegwijs te maken op je website.
Enkele voorbeelden:
- Google leest woorden. Het is belangrijk om deze woorden aan te laten sluiten op woorden waarop vaak wordt gezocht.
- Google leest een tekst op structuuraanduiders: opsommingen, koppen, vet, etc.
- Google wil kennis delen en ziet interne en externe links als waardevol. Een juiste balans van ‘beschrijvende’ links is daardoor nog belangrijker geworden.