Het toevoegen van keywords in webteksten kan te ver gaan
Keyword stuffing is een vorm van Black Hat SEO, waarbij één of meer keywords te vaak op een pagina of in een tekst voorkomen. Je wilt proberen door vaak dezelfde keywords (sleutelwoorden) te gebruiken in je tekst beter gevonden te worden.
Het met opzet toevoegen van keywords in content op je website kan te ver gaan en dit is SPAM! Het lukt Google steeds beter om dit te traceren en straft dit ook af. Zij kijken naar de ‘keyword density’, met andere woorden de procentuele dichtheid van een bepaald trefwoord of trefwoord combinatie op een pagina, berekent door de frequentie van dat trefwoord op de pagina te delen door het totaal aantal woorden op die pagina.
Keywords zijn belangrijk voor zowel de zoekmachine als de bezoekers. Hoe relevanter de zoekterm, hoe beter bezoekers kunnen zien waar jouw website over gaat. Ook Google hecht hier waarde aan. Hoe kun je dit op een goede manier doen.
Niet doen: keyword stuffing door bijvoorbeeld het plaatsen van verborgen teksten
Er zijn een aantal manieren om dit te doen. Eén van deze manieren is het plaatsen van verborgen tekst. Dit is tekst dat zichtbaar is voor computers en zoekmachines, maar niet voor bezoekers. En dat kun je bijvoorbeeld al doen door verborgen tekst te plaatsen. Een voorbeeld van verborgen tekst is het plaatsen van keywords in een wit lettertype op een witte achtergrond.
Wel doen: keyword stuffing voorkomen door natuurlijk zoekwoordgebruik
Google raadt aan om content te creëren met een natuurlijk zoekwoordgebruik. Dit betekent dat je de zoekwoorden op een natuurlijke plek moet laten terugkomen. Zoekwoorden kun je toevoegen in de title-tag en meta decription. Daarnaast kun je het keyword toevoegen in de header tags (titel van je body tekst) en in de body tekst zelf. Een minder bekende (natuurlijke) optie is het toevoegen van een alt-tag bij afbeeldingen. Hiermee geef je de afbeelding een omschrijving, zodat deze tevoorschijn komt wanneer je met de muis op de afbeelding gaat staan.