Hashtag vinden in Hootsuite |3 stappen om een in Hootsuite hashtags te vinden
Hootsuite is één van de mogelijkheden om social media te monitoren en in te plannen. Maar wat veel mensen niet weten is dat je Hootsuite ook kunt gebruiken om een hashtag-onderzoek te doen. In dit artikel een uitleg over hoe je Hootsuite kunt gebruiken om op zoek te gaan naar een hashtag en hoe je kunt kijken bij welke doelgroep je aansluit.
Als je nog geen abonnement hebt; Hootsuite is voor een deel gratis. Het is ook dit deel waarbinnen je een hashtag-onderzoekje kunt doen. Ik ga het in dit artikel niet hebben over hoe je Hootsuite installeert. Ik ga er in dit artikel vanuit dat je dit al hebt gedaan en in ieder geval Twitter hebt geïntegreerd.
Stap 1. Een tabblad aanmaken
In de eerste afbeelding zie je het scherm van waaruit je je dashboard kunt inrichten. Het tabblad ‘Naamloos’ kun je vervangen voor een onderwerp waarop je je gaat richten. Als je je wilt richten op bijvoorbeeld ‘communicatie’ dan kun je ‘naamloos’ vervangen door ‘communicatie’.
Stap 2. Een kolom of stream toevoegen
In de eerste afbeelding zie je een + met daarachter ‘Kolom toevoegen’ of – als je een engelse versie hebt ‘stream’. Klik hierop om een kolom toe te voegen. Je komt in het veld zoals weergegeven in de tweede afbeelding. Je klikt vervolgens op ‘Zoeken’, selecteert het juiste profiel en vult bij de zoekopdracht bijvoorbeeld #communicatie in.
Stap 3. Het onderzoek naar de juiste hashtag
Er zijn twee mogelijkheden:
- Zoeken op hahstag. Iedereen die deze hashtag gebruikt wordt hiermee zichtbaar, waardoor jij kunt kijken of dit de doelgroep is die je wilt bereiken.
- Zoeken op woord. Wat je ook kunt doen is de hashtag weglaten en op communicatie zoeken. Het verschil is dat je nu iedereen die het woord communicatie gebruikt te zien krijgt. Je kunt hierdoor wat breder kijken en iedereen zien die iets te zeggen heeft over communicatie en ook de hashtags bekijken die deze personen gebruiken. En misschien zie je daardoor hashtags die nog beter zouden aansluiten op je doelgroep.
Vergeet in beide gevallen niet om op de linkjes te klikken, want hierdoor kun je goed zien of de doelgroep die jij wilt bereiken ook de doelgroep is die deze hashtag gebruikt.