Beste tijdstip voor social media berichten (Facebook, Twitter en LinkedIn)

Het tijdstip voor social media berichten vergroot de kans dat je wordt gezien

De meeste bedrijven maken gebruik van Twitter, Facebook en LinkedIn en weten niet goed wanneer ze een tweet of een post moeten plaatsen. En toch is het goed te weten wanneer het beste tijdstip voor social media is om je tweet of post te plaatsen.

 

Maar voordat ik mijn artikel begin is het belangrijk om te weten dat het hierbij om een richtlijn gaat. Bedrijven hebben met doelgroepen te maken en deze kunnen zich best anders gedragen op Twitter, Facebook of LinkedIn. Maar als richtlijn zijn deze gegevens een goed begin.

Twitter

beste tijdstip voor social mediaDe beste tijdstip om te Twitteren is om 13:00 en 15:00. Plaats je tweet op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag. Je ziet bij Twitter dat frequentie een belangrijk aspect is. Het ene artikel heeft het over het plaatsen van 4 berichten, maar er zijn ook artikelen die spreken over 7 berichten. Maar waar ze het allemaal wel over eens zijn is dat het plaatsen van een aantal berichten met een tussenruimte van 1 uur een goed idee is.

Beste Niet doen
Tweet Tijd van 13:00 tot  15:00 na 20:00 en voor 9:00
Piektijd maandag t/m donderdag tussen 9:00 – 15:00 vrijdag na 15:00
Berichtenverkeer neemt toe na 11:00 neemt af na 15:00
Frequentie
  • max. 4 berichten per uur
  • max. aantal kliks bij 1 bericht per uur

Feiten: Tweets met een afbeelding zorgen voor 36% meer kliks, 31% meer bezoekers, 41% meer retweets, 48% meer favorieten, 33% meer kans op een hogere bezoeker-conversie rato en 55% meer leads.

Tip: Zorg voor de juiste hashtag in een tweet. Neem deel aan relevante gesprekken, deze worden namelijk opvallend getoond in de timelines van volgers. Maar vergeet niet om een link te plaatsen naar je website en gebruik foto’s en video.
En wil je nog wat meer hulp misschien dat ik je dan verder kan helpen.

———————–

LinkedIn

Beste tijdstip voor social mediaDe beste tijd om een bericht te plaatsten op LinkedIn is tussen 17:00 en 18:00. Dit moet je niet doen op maandag en vrijdag. De overige dagen van de week zijn prima. Waar het gedrag van LinkedIn in afwijkt ten opzichte van Twitter en Facebook, is het feit dat LinkedIn voor 41% op de mobiel wordt bekeken. Als je dit weet is het logisch dat deze doelgroep vooral vlak voor en na werktijd op LinkedIn zitten.

Beste Niet doen
Post Tijd
  • tussen 7:00 – 9:00
  • tussen 17:00 – 18:00 (beste)
na 22:00 en voor 6:00
Piektijd dinsdag t/m donderdag maandag / vrijdag
Berichtenverkeer voor en na kantoortijd
  • Tussen 9:00-12:00
  • Tussen 13:00- 17:00
En wil je nog wat meer hulp misschien dat ik je dan verder kan helpen.

———————-

FaceBook

Beste tijdstip voor social mediaHet gedrag van Facebook komt een beetje overeen met Twitter. De beste tijd om een post te plaatsten is tussen 13:00 en 15:00. De piektijd voor Facebook is op woensdag om 15:00. De slechtste tijd voor een post is in het weekend voor 8:00 en na 20:00. Herhaling is voor Facebook iets minder van belang. Als je 1 bericht per 2 dagen plaatst is dat voldoende.

Beste Niet doen
Post Tijd 13:00 en 15:00 (hoogste ‘click through’) weekend voor 08:00 en na 20:00
Piektijd woensdag om 15:00 weekend
Berichtenverkeer nemen toe na 9:00 uur
Frequentie Max. 1 bericht per twee dagen

Feiten: Foto’s zorgen voor 53% meer likes en 104% meer reacties.

Tip: Gebruik naast links, foto’s en video. Facebook is met uitstek een medium waarbij ‘storytelling’ goed werkt.
Voor meer tips volg mij op Twitter  (#liekcrossmedia @liekcrossmedia) of meld je aan voor de nieuwsbrief. 
Kennis delen met anderen: Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin
Share on facebook
Facebook

Reacties zijn gesloten.