Het tijdstip voor social media berichten vergroot de kans dat je wordt gezien
De meeste bedrijven maken gebruik van Twitter, Facebook en LinkedIn en weten niet goed wanneer ze een tweet of een post moeten plaatsen. En toch is het goed te weten wanneer het beste tijdstip voor social media is om je tweet of post te plaatsen.
Maar voordat ik mijn artikel begin is het belangrijk om te weten dat het hierbij om een richtlijn gaat. Bedrijven hebben met doelgroepen te maken en deze kunnen zich best anders gedragen op Twitter, Facebook of LinkedIn. Maar als richtlijn zijn deze gegevens een goed begin.
De beste tijdstip om te Twitteren is om 13:00 en 15:00. Plaats je tweet op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag. Je ziet bij Twitter dat frequentie een belangrijk aspect is. Het ene artikel heeft het over het plaatsen van 4 berichten, maar er zijn ook artikelen die spreken over 7 berichten. Maar waar ze het allemaal wel over eens zijn is dat het plaatsen van een aantal berichten met een tussenruimte van 1 uur een goed idee is.
Beste | Niet doen | ||
Tweet | Tijd | van 13:00 tot 15:00 | na 20:00 en voor 9:00 |
Piektijd | maandag t/m donderdag tussen 9:00 – 15:00 | vrijdag na 15:00 | |
Berichtenverkeer | neemt toe na 11:00 | neemt af na 15:00 | |
Frequentie |
|
Feiten: Tweets met een afbeelding zorgen voor 36% meer kliks, 31% meer bezoekers, 41% meer retweets, 48% meer favorieten, 33% meer kans op een hogere bezoeker-conversie rato en 55% meer leads.
———————–
De beste tijd om een bericht te plaatsten op LinkedIn is tussen 17:00 en 18:00. Dit moet je niet doen op maandag en vrijdag. De overige dagen van de week zijn prima. Waar het gedrag van LinkedIn in afwijkt ten opzichte van Twitter en Facebook, is het feit dat LinkedIn voor 41% op de mobiel wordt bekeken. Als je dit weet is het logisch dat deze doelgroep vooral vlak voor en na werktijd op LinkedIn zitten.
Beste | Niet doen | ||
Post | Tijd |
|
na 22:00 en voor 6:00 |
Piektijd | dinsdag t/m donderdag | maandag / vrijdag | |
Berichtenverkeer | voor en na kantoortijd |
|
———————-
Het gedrag van Facebook komt een beetje overeen met Twitter. De beste tijd om een post te plaatsten is tussen 13:00 en 15:00. De piektijd voor Facebook is op woensdag om 15:00. De slechtste tijd voor een post is in het weekend voor 8:00 en na 20:00. Herhaling is voor Facebook iets minder van belang. Als je 1 bericht per 2 dagen plaatst is dat voldoende.
Beste | Niet doen | ||
Post | Tijd | 13:00 en 15:00 (hoogste ‘click through’) | weekend voor 08:00 en na 20:00 |
Piektijd | woensdag om 15:00 | weekend | |
Berichtenverkeer | nemen toe na 9:00 uur | ||
Frequentie | Max. 1 bericht per twee dagen |
Feiten: Foto’s zorgen voor 53% meer likes en 104% meer reacties.