Wat is de invloed van de reservering van een advertentie op de campagne?
Over stap 1 t/m 3 is in een eerder artikel uitleg gegeven. In dit artikel wil ik ingaan op de aansluiting op de campagne. Naast een analyse van de diverse mogelijkheden om te adverteren is het belangrijk om aan te sluiten op de doelgroep en de campagne periode. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een advertentie los komt te staan van de campagne omdat plaatsingsdata afwijken van de periode waarop de campagne loopt. Het is daarom goed om eerst te kijken naar de aansluiting op de campagne voordat je reserveert.
Advertentie Stap 1. Wat moet ik weten van de aanleverspecificaties? Stap 2. Wat moet ik weten over de advertentieformaten? Stap 3. Wat is een blad- en zetspiegel?
Campagne Stap 4. Wat is het doel van de campagne en wat wil je met de plaatsing bereiken? Stap 5. Wanneer wordt het tijdschrift uitgegeven en hoe sluit ik dit aan op de campagne
Stap 4. Wat heeft de campagne voor doel en wat wil je met de plaatsing bereiken
Het is misschien vreemd om de nadruk te leggen op het doel van de campagne, want je reserveert toch een ruimte en het doel wordt in de advertentie zichtbaar. Maar het doel kan bepalend zijn voor je inkoop van de advertentieruimte. Het is goed om dit mee te nemen tijdens de gesprekken als je advertentieruimte inkoopt.
- Positie is bepalend voor het doel van de campagne
Stel dat naamsbekendheid je doel is. Dit is soms niet campagne gekoppeld en loopt een heel jaar lang door. De inhoud van de advertentie kan dan vooral gaan om een herkenbare uitstraling: een logo en een slogan. Je kunt besluiten de advertentieformaten klein te houden. Een effect is vaak wel dat je daardoor achterin wordt geplaatst. De hele pagina’s komen voorin de uitgave. Onderzoek wijst uit dat de uitgave steeds minder goed wordt gelezen naarmate je verder komt in de uitgave. Misschien moet je hierdoor besluiten om een herhaling toe te passen en twee kleine advertenties na elkaar te plaatsen of misschien kun je een afspraak maken om op een redactionele pagina geplaatst te worden.
- Redactionele pagina’s versus advertentiepagina’s
Dit laatste brengt wel vaak weer extra kosten met zich mee. Advertentiepagina’s zijn vaak linker pagina’s en redactionele pagina’s zijn vaak de rechterpagina’s. Dat advertentie-inkomsten belangrijk zijn geworden en dat deze markt onder druk staat is waarschijnlijk de reden dat hier soepeler mee omgegaan wordt, maar dan moet je wel afspraken maken. Voor kleinere formaat advertenties zijn er misschien mogelijkheden om te plaatsen op een redactionele pagina.
- Mogelijkheden van advertenties op de cover
De tijdschrift heeft 3 mogelijkheden om extra op te vallen en dat zijn de coverpagina’s. Het zijn vooral cover 2 en 4 die het meeste zullen doen voor je campagne. Bij cover 2 zie je soms een extra mogelijkheid van een uitklapbare flap (een ‘uitklap cover’ genoemd). En dan wordt er soms ook de mogelijkheid gegeven voor een ‘split cover.’ De cover vouwt zich in het midden open. Een voorbeeld staat links weergegeven.
Tip. Als je besluit om cover 2 en de rechterpagina te reserveren is het belangrijk te kijken naar het papier en de afwerking van de cover en het binnenwerk. De cover en het binnenwerk kunnen afwijken waardoor de twee pagina's van een spread advertentie ook zullen afwijken. Ik heb wel eens meegemaakt dat de auto die in het midden geplaatst was voor een deel glimmend was en voor een deel mat en de kleuren werden door het wat grijze papier van het binnenwerk ook heel anders. Hier was geen rekening mee gehouden.
- Bundelen van diverse campagnes
Inventariseer wat je op jaarbasis wilt plaatsen, want uitgevers kennen staffelprijzen. Vergeet niet de mogelijkheden mee te nemen die online gegeven worden. Veel uitgevers gebruiken online mogelijkheden om de uitgave onder de aandacht te brengen. Zo zijn er bijvoorbeeld Apps die je kunt downloaden van deze bepaalde uitgave. Ook dit zijn advertentiemogelijkheden en kunnen opgenomen worden binnen de staffel. En kijk ook naar de advertenties die geplaatst worden door collega’s voor hele andere campagnes.
Stap 5. Wanneer wordt het tijdschrift uitgegeven en hoe sluit ik aan op de campagne
Wat vaak lastig kan zijn is het aansluiten van de advertentieperiode op de campagneperiode. Als het bijvoorbeeld om een maanduitgave gaat moet dit maar net aansluiten op de campagneperiode. En dat dit steeds lastiger is geworden komt door het feit dat er steeds meer communicatiemiddelen zijn bijgekomen. Elk middel heeft zijn kracht en het goed op elkaar aansluiten van deze middelen geeft de kracht aan de campagne. Met andere woorden het is belangrijk om ‘crossmediaal’ te denken. Misschien sluit de uitgave wel aan, maar niet de campagneperiode. Het is goed al deze middelen die je gaat inzetten in kaart te brengen en te kijken naar de koppelingen die je kunt maken.
——————————————-
Gerelateerde artikelen over kleurmanagement in drukwerk
- Hoe moet ik omgaan met de kosten versus drukkwaliteit?
- Wat is full colour drukwerk?
- Wat zijn de gevolgen van PMS-kleuren?
- Wat is het verschil tussen RGB en CMYK?
Gerelateerde artikelen over de keuze van papier
- Papierformaten: A-standaard, B-standaard, C-standaard, E-standaard.
- Houthoudend papier versus Houtvrij papier.
- Wat is langlopend en breedlopend papier?
- Hoe bepaal je de looprichting van papier?
- Welk papierdikte moet ik gebruiken en waar moet ik op letten.
Gerelateerde artikelen over het ontwikkelen van offline communicatiemiddelen
Onderwerp: Envelop
Gerelateerde artikelen over het plaatsen en reserveren van advertenties