Wat zijn de gevolgen van drukken in PMS
Drukken in PMS kan grote gevolgen hebben als het gaat om kosten. Het is dus goed om hier wat dieper op in te gaan.
PMS staat voor Pantone Matching System en is een standaardisatie van kleuren. Om de kleurvastheid te kunnen garanderen worden kleuren omgezet naar een pms-kleur. Maar waar vaak geen rekening mee wordt gehouden is, dat pms-kleur een aparte drukgang is en dat als je dit combineert met bijvoorbeeld drukwerk waar ook beeldmateriaal in voorkomt, de kosten flink kunnen oplopen.
Ik maak zelf altijd de vergelijking van de wijze waarop je een pot verf laat mengen. Je kiest bij een doe-het-zelf winkel een kleurstaal en met dit nummer laat je een kleur mengen. Je wilt precies de kleur die op de kleurstaal staat en dat is ook de manier waarop een PMS werkt. De keuze voor een PMS komt vaak voor bij een huisstijl. Er wordt gedacht in logo’s en niet in combinatie waarbij het logo gebruikt wordt in bijvoorbeeld folders met beeldmateriaal. De gevolgen zijn groot want je zit hier voor een lange tijd aan vast. Het voordeel is dat je een kleurgarantie hebt. De kleur van je huisstijl zal altijd gelijk blijven, maar de kosten zijn hoog als je dit ook wilt doorvoeren in folders of brochures waar bijvoorbeeld beeldmateriaal voorkomt.
Voordelen:
- Je krijgt door de keuze van een PMS een kleurgarantie. Vooral voor kleuren die snel af kunnen wijken is dit een keuze die je kunt maken. Denk maar aan de kleuren die ik ook in een eerder artikel heb aangegeven: kikkergroen en oranje.
- Als de huisstijl uit 1 kleur bestaat, en je bijvoorbeeld briefpapier wilt drukken, betekent dit dat drukkosten lager kunnen uitvallen.
- PMS geeft de mogelijkheid om speciale kleuren te drukken. Deze kleuren krijgen vaak meer kracht. Je kunt bijvoorbeeld een knallende kleur oranje drukken, wat met een opbouw van CMYK niet mogelijk is.
Nadelen:
- Als het gaat om drukwerk waar ook beeldmateriaal in verwerkt wordt betekent dit een extra drukgang.
- Je kunt nooit drukwerk uitbesteden aan drukwerkmakelaars als Drukwerkdeal of Reclameland.
- Hoge kosten worden ook gemaakt als je bijvoorbeeld gaat adverteren en je PMS-kleuren wilt laten drukken.
Het beste is om goed te kijken naar alle middelen die je wilt gaan gebruiken en binnen de huisstijl te beschrijven hoe deze middelen gedrukt moeten worden. De vormgever moet goed kijken naar een juiste keuze. Voor briefpapier kan worden gekozen voor een PMS-opbouw, terwijl voor een advertentie gekozen wordt voor CMYK. Als de vormgever het goed aanpakt zal hij niet de PMS-waarden laten omzetten door het opmaakprogramma, maar voor de lastige kleuren de kleurenwaaier er bij pakken en zoeken naar een kleur die er het dichtst bij ligt. Hierbij zal hij ook kijken naar het papier waarbinnen een coated en uncoated versie bestaat. In een volgend artikel ga ik hier verder op in.
————————-
Gerelateerde artikelen over kleurmanagement in drukwerk
- Hoe moet ik omgaan met de kosten versus drukkwaliteit?
- Wat is full colour drukwerk?
- Wat zijn de gevolgen van PMS-kleuren?
- Wat is het verschil tussen RGB en CMYK?
Gerelateerde artikelen over de keuze van papier
- Papierformaten: A-standaard, B-standaard, C-standaard, E-standaard.
- Houthoudend papier versus Houtvrij papier.
- Wat is langlopend en breedlopend papier?
- Hoe bepaal je de looprichting van papier?
- Welk papierdikte moet ik gebruiken en waar moet ik op letten.
Gerelateerde artikelen over het ontwikkelen van offline communicatiemiddelen
Onderwerp: Envelop
Gerelateerde artikelen over het plaatsen en reserveren van advertenties