Advertentieruimte reserveren – Hoe doe ik dat?

Advertentieruimte reserveren – Hoe doe ik dat?

Voor het inkopen van advertentieruimte is het goed om een aantal basisbegrippen te kennen. Het niet goed kennen van deze begrippen zorgt ervoor dat:

  • kosten uit de hand kunnen lopen;
  • je op een verkeerde plaats komt te staan in de uitgave;
  • dat de formaten niet blijken te kloppen met je plan.
TIP: zelf reserveren!!
Problemen door een extern bureau

De ervaring leert dat omdat deze kennis er soms niet is bij een marketing of communicatie professional dit deel wordt uitbesteed bij een bureau. Het kan behoorlijk in de kosten schelen door dit zelf op te pakken. Een ander probleem is vaak de miscommunicatie waardoor tijdens de uitwerking iets heel anders voor ogen was. In dit artikel een uitleg over een aantal termen, waardoor heteenvoudiger is om dit zelf op te pakken.

Advertentie formaten

Hieronder willekeurige specificaties van een uitgave. Hierop zie je bij formaten verschillende getallen en een tekening wat dit betekent.

bladspiegel en zetspiegel

  • Een 1/1 pagina (uitgesproken: één-éénde pagina) is een advertentieruimte waarbij je over de gehele pagina adverteert.
  • Een 2/1 pagina (uitgesproken: spread) is een advertentie over twee pagina’s.
  • Een 1/2 L pagina (uitgesproken: halve pagina liggend) is een halve advertentie pagina
  • Een 1/4 V pagina (uigesproken: één-vierde pagina staand) is een kwart pagina advertentie
Let op: vraag goed na of advertenties liggend of staand zijn, want ik heb vaak genoeg meegemaakt dat dit later toch anders blijkt te zijn.

Dit zijn de meest voorkomende advertenties en per uitgave heb je vaak een aantal tussenvarianten.

Bladspiegel en zetspiegel

Indeling van een paginaNaast deze formaten zie je de mogelijkheden voor het plaatsen op bladspiegel en zetspiegel. Voor de uitstraling van de pagina kan een uitgever beslissen dat er alleen bladspiegel formaten geplaatst mogen worden of alleen zetspiegel formaten. Bij eerder genoemde specificaties staat er n.v.t. bij zetspiegel formaten. Deze mogelijkheid is er niet. Maar wat betekent dit.

Om dit duidelijk te maken heb ik hier een tekening van gemaakt. De bladspiegel is het formaat van de uitgave. De advertentie wordt over de hele pagina geplaatst en loopt als het waren van de pagina af.

Tip: Dit laatste is erg belangrijk om door te geven aan een vormgever, want de vormgever moet de advertentie met een extra marge opmaken. Dit ligt meestal tussen de 3 tot 5 mm afhankelijk van het drukken in vellen offset of rotatie. Vraag de aanleverspecificaties aan als er moet worden vormgegeven. Verder op in het artikel meer uitleg.

advertentie formatenDe zetspiegel is iets lastiger. Dit is het kader wat je trekt om het tekstdeel van een pagina. De zetspiegel wordt ook wel omschreven als de bladspiegel min de witruimte. Hierdoor is de advertentie gelijk aan het tekstblok. Het grootste nadeel is dat de advertentieruimte kleiner is, want er zit een witruimte om de advertentie. En dit is niet wat de adverteerder wil, die wil zoveel mogelijk zichtbaar zijn.

Let op: De bladspiegel en zetspiegel wijken af per uitgave. Het opmaken van één advertentie en deze overal aanleveren is daardoor niet mogelijk. Neem daarom niet alleen plaatsingskosten mee in je begroting, maar ook de opmaakkosten.

Aflopende advertentie
Voor advertenties die aflopend worden geplaatst, is het van belang te weten dat er met de opmaak rekening gehouden moet worden met overlap. Dit is een extra rand aan het opgemaakte document. Er wordt dan gesproken over ‘overlap’ of ‘afloop’.

De reden voor deze extra marge is logisch. Als een advertentie gedrukt is en schoongesneden wordt. Kan het snijden van het magazine er soms een millimeter naast zitten. Als er dan geen rekening is gehouden met een overlap wordt een witte rand van het papier zichtbaar. Zeker met donkere advertentie is dat direct zichtbaar.

Tip: zorg ervoor dat een spread advertentie - indien niet geplaatst in het hart van het tijdschrift - geen belangrijke opmaak in het midden heeft. Katernen kunnen verschuiven waardoor er rare afwijkingen kunnen plaatsvinden. Dit is het meest zichtbaar met gezichten en doorlopende teksten.
Voor meer tips volg mij op Twitter  (#liekcrossmedia @liekcrossmedia) of meld je aan voor de nieuwsbrief. 

——————————————-

Gerelateerde artikelen over kleurmanagement in drukwerk

Gerelateerde artikelen over de keuze van papier

Gerelateerde artikelen over het ontwikkelen van offline communicatiemiddelen
Onderwerp: Envelop

Gerelateerde artikelen over het plaatsen en reserveren van advertenties

Kennis delen met anderen: Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.